//
you're reading...

HRM

Waarom HRM een vak is en de HRM’er met de grote H op zoek moet naar de grote B

Bij veel organisaties ervaar ik spanning tussen de hrm-afdeling en het lijnmanagement. De onderlinge samenwerking verloopt niet optimaal, kortom er is sprake van een ‘uitdaging’ om de relatie naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe doe je dat, waar begin je en vooral: hoe maak je dit op een constructieve wijze bespreekbaar?

De letters h en b helpen mijn klanten om de relatie tussen de hrm-afdeling en het lijnmanagement naar een hoger niveau te tillen. Ik licht het graag toe.

 

De kleine b en grote B

De b staat voor business: de klanten, de primaire processen, de markt, de concurrenten, de resultaten etc. U begrijpt wat ik bedoel. Je mag aannemen dat de lijnmanager de B met hoofdletter moet kunnen schrijven, daar is ‘ie immers voor aangesteld: mét hem moet de afdeling beter presteren, dan zonder hem. Van de hrm-professional mag verwacht worden dat deze de b tenminste met kleine letter moet kunnen schrijven: hij of zij moet op hoofdlijnen weten wat er gebeurt in de markt, moet op hoofdlijnen begrijpen welke producten worden gemaakt of welke diensten worden geleverd etc.

 

De grote H en kleine h

De h staat voor human factor: de drijfveren van medewerkers, de competenties, het gedrag, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van medewerkers. Maar het staat ook voor de hrm-instrumenten, het benodigde leiderschap en de hardnekkige cultuur. Kortom, alles wat bijdraagt aan het beter functioneren van medewerkers. Natuurlijk moet de lijnmanager hiervoor genoeg ‘gevoel’ hebben en moet tenminste in staat zijn om de h van human factor met kleine letter te kunnen schrijven. Maar van de hrm-afdeling en de hrm-professionals mag verwacht worden dat ze de H van human factor met hoofdletter kunnen schrijven. Dat is immers hun vak! En een vak om trots op te wezen!

 

 

De grote B en de grote H

Door een goede samenwerking tussen lijnmanager en hrm-professional, worden de grote B en de grote H samengevoegd. Voldoende gevoel voor de business vanuit de hrm-professional én voldoende gevoel voor de human factor vanuit de lijnmanager, garandeert een gezamenlijk ‘speelveld’. Want immers, zonder een gezamenlijk speelveld is er geen contact.

 

Over speelveld gesproken: bij een spel heb je een bepaalde taakverdeling. De keeper heeft een andere rol dan de spits. Ze hebben een verschillende bijdrage aan het team en zijn even belangrijk. Ze moeten elkaars rol niet gaan overnemen: de spits moet niet gaan keepen en andersom. Ditzelfde geldt ook voor de hrm-professional en de lijnmanager: ze hebben een verschillende bijdrage, maar zijn evenveel waard. Ze moeten ook niet elkaars rol gaan overnemen, maar elkaar aanvullen.

 

Praktijkcasus

Bij een middelgrote organisatie begeleidde ik 3 jaar geleden de HRM-afdeling. Het gevoel bestond dat de hrm-professionals meer toegevoegde waarde konden leveren, dan feitelijk gebeurde. Via een aantal sessies hebben we ‘het verhaal van HRM’ stevig geformuleerd én hebben we gewerkt aan de adviesvaardigheden. We werkten toe aan een zogenaamde ‘dag van de dialoog’ waarbij hrm-ers en lijnmanagers met elkaar in gesprek gingen over belangrijke businessvragen die speelden op een afdeling of businessunit. En over de mate waarin de human factor daar op een adequate wijze op inspeelde. HRM kreeg de kans om haar ‘verhaal’ te doen en te laten zien waar ze goed in is: namelijk de human factor helpen bijdragen aan het resultaat van de business (grote H). De lijjnmanagers kregen hun podium voor de belangrijke businessuitdagingen (grote B) en merkten dat HRM iets toe te voegen had. Na deze sessie is de samenwerking tussen lijnmanagemet en HRM op een duidelijk hoger niveau gekomen dan daarvoor.

 

Gebruik je in jouw organisatie de kracht van het lijnmanagement (B) en combineer je daarmee de kracht van HRM (H)?

Discussion

No comments yet.

Post a Comment

Twitter updates

Archief

Categorieën